Jets

Praktisch advies in rare tijden

Sociale aspecten van thuiswerken


Thuiswerken is niet hetzelfde als op een locatie werken, dat beseft iedereen. In sommige sectoren is thuiswerken al behoorlijk ingeburgerd, in andere sectoren nog helemaal niet. En sommige sectoren zitten nu in een rappe ontwikkeling. Denk maar aan thuisonderwijs!

Nu er door het advies van ‘social distancing’ opeens massaal wordt thuis gewerkt zien mensen de voordelen en de nadelen. Een paar dingen over thuiswerken in het algemeen:
  • Mensen zijn thuis anders productief dan op de werkplek. Sommige dingen gaan thuis beter dan op kantoor en andere juist minder goed.
  • Thuiswerken is (ook) een kwestie van wederzijds afspraken maken en vertrouwen in elkaar.
  • Thuiswerken wil niet zeggen ‘alleen werken’. Juist omdat het informele contact wegvalt is het misschien zelfs wel extra belangrijk om te blijven communiceren met collega’s en werkgevers!

Een paar tips als er besloten is om over te gaan op thuis werken:
  • Hou zoveel mogelijk een ritme aan wat lijkt op het normale werkritme. Als iedereen dat doet, is duidelijk wanneer mensen wel en vooral ook wanneer ze niet bereikbaar zijn.
  • Op een gemiddeld kantoor worden per dag zo’n 3.000 stappen gezet: naar het koffieapparaat, naar de printer, naar de wc aan het einde van de gang, naar de kantine... Veel afdelingen doen aan een lunch-wandeling, en daarmee zijn er zo 1.000 stappen gezet. Vermoedelijk haal je die afstanden thuis niet (hoe ver is het nou helemaal van de keukentafel naar het koffie-apparaat?) wat zomaar eens zou kunnen leiden tot té veel zitten. En we weten allemaal: dat is het nieuwe roken. Dus doe die lunchwandeling nu maar gewoon wél.
  • Maak afspraken over de productiviteit en niet over uren. Wat moet er aan het einde van de dag af zijn is voor beide partijen gemakkelijker dan af te spreken dat iedereen 8 uur werkt.
  • Blijf overleggen, maar doe dat niet de hele dag door. Spreek bijvoorbeeld af om driemaal daags even (kort) contact te hebben; aan het begin van de dag, halverwege en aan het eind.
  • Probeer rekening te houden met ieders omstandigheden thuis. Als er in een team van vijf mensen drie zijn die thuis (kleine) kinderen moeten opvangen, zijn zij misschien niet de uitgelezen personen om die ene klant te bellen. Door dagelijks een gezamenlijke ‘to-do’ lijst op te stellen, kunnen de taken verdeeld worden.
  • Denk aan je ergonomie! Op kantoor heb je waarschijnlijk een los toetsenbord, misschien zelfs een zit-sta bureau, een goede muis en nu thuis moet je alles op je laptop doen – op de keukenstoel aan de keukentafel die net te laag is. Let op je lijf, gebruik oefeningen om je armen en schouders te ontspannen en kom daarmee ook regelmatig even van die stoel af. Even een was wegvouwen hoort misschien voor je gevoel niet op een werkdag, maar is een prima manier om RSI-klachten voor te zijn. Elk uur vijf tot tien minuten weg van de werkplek – even eerlijk blijven: dat gebeurt normaal op kantoor ook!
  • Wissel tips met elkaar uit! De ontwikkelingen in het thuiswerken gaan nu razendsnel en komen van alle kanten. Misschien is de handige app die jij gebruikt om je beeldschermtijd te reguleren bij je collega onbekend maar wel iets wat hij of zij zoekt.