Jets

Praktisch advies in rare tijden

Thuiswerken

De overheid adviseert ons zoveel mogelijk thuis te werken. Natuurlijk zijn er beroepen waarin dat niet mogelijk is (de broodbakoven past niet in de huiskamer, bijvoorbeeld), maar de meeste kantoormedewerkers kunnen hun werk ook thuis doen. Aan de slag dus!

Is het zo gemakkelijk?


Misschien niet helemaal. Uiteraard moet de werknemer in kunnen loggen op de server van de werkgever, zodat hij bij de programma’s en documenten kan die hij nodig heeft. Vaak is dat al wel mogelijk, maar hebben nog niet alle werknemers toegang tot deze mogelijkheid.

Toegangsrechten voor werknemers moeten dus geregeld worden. En de capaciteit van de server moet voldoende zijn. De beurt is aan de ICT-ers, intern of extern. Geregeld? Mooi, de werknemers kunnen inloggen.
Prima, vrijwel iedereen heeft thuis inmiddels een internetverbinding waarmee dat kan. Maar heeft ook iedereen een goede werkplek? Dat valt te bezien.

Want als de werknemer verplicht thuis werkt, moet zijn werkplek daar voldoen aan dezelfde arbo-eisen als de werkplek bij de werkgever. De werkgever heeft hierin een zorgplicht. Dat betekent dat hij de werknemer moet voorzien van bijvoorbeeld een laptop standaard of goede verlichting, als de werknemer dat niet al zelf heeft.

In deze bijzondere tijd is het misschien een optie om je werknemers hun goede bureaustoel, hun goede beeldscherm, of hun bureaulamp te laten meenemen naar huis om op hun thuiswerkplek goed te kunnen werken. Daarvoor kun je een bruikleenovereenkomst sluiten. En als je de afspraken over thuiswerken met je werknemers wilt vastleggen, is een (tijdelijke) thuiswerkovereenkomst ook een goed idee.

Natuurlijk zijn er niet alleen technische en juridische kanten aan thuiswerken, maar ook sociale kanten. Klik hier om daar meer over te lezen