Jets

Praktisch advies in rare tijden

Juridische kanten van cadeaubonnen


Een cadeaubon is juridisch gezien een overeenkomst met een uitgestelde levering. De winkelier heeft al wel een betaling ontvangen, maar nog geen product geleverd. Dat moet natuurlijk wel een keer gaan gebeuren, dat leveren. Voor de winkelier is het prettig als hij niet tot in het oneindige rekening moet houden met een nog te leveren prestatie. Voor de klant is het natuurlijk fijn als hij wel even de tijd heeft om na te denken over de besteding van zijn cadeaubon.

Er is een aantal verschillende opties voor de geldigheidsduur van cadeaubonnen. Dit zijn ze:
  • Op de bon staat geen uitgifte- of vervaldatum en is ook niet vermeld waar je de geldigheidsduur kunt vinden (bijvoorbeeld op een website): de bon is onbeperkt geldig.
  • Op de bon staat wel een uitgiftedatum maar geen vervaldatum: de bon is (in principe) vijf jaar geldig.
  • Bonnen kunnen korter dan vijf jaar geldig zijn, maar dan moet dat op de bon staan.
  • Korter dan een jaar geldig mag in principe niet.

Vermeldt op cadeaubonnen in ieder geval duidelijk de uitgiftedatum als je niet wilt dat je cadeaubonnen onbeperkt geldig blijven.

Cadeaubonnen zijn producten waarvoor btw-heffing geldt. Als het een bon is die maar voor 1 (soort) product kan worden ingeleverd, bijvoorbeeld een bioscoopbon, is de btw al verschuldigd bij een verkoop van de bon. Bij bonnen die voor meerdere producten kunnen worden ingewisseld (een dinerbon bijvoorbeeld, die kan zowel voor eten als voor alcoholhoudende drank worden ingewisseld), wordt de btw geheven bij de verzilvering van de cadeaubon. Houdt de administratie hiervan dus goed bij!

Zoals Jet al schreef in haar stuk over de tweede verdrinking, moet je natuurlijk oppassen dat je jezelf niet in de vingers snijdt met het nu verkopen van cadeaubonnen. Als iedereen ze meteen gaan inleveren als je weer open bent, is het erg lastig op dat moment ook omzet te maken. Je klanten komen immers hun eerder gekochte prestatie opeisen.
Kun je dit in de hand houden door te bepalen dat er bijvoorbeeld per klant niet meer dan een cadeaubon per bestelling mag worden ingeleverd? Of dat de cadeaubon alleen geldt in combinatie met een andere transactie (een portie bitterballen voor € 3,-- bij je drankje)?
Op zichzelf staat het je vrij zelf te bepalen waarvoor je cadeaubon wel of niet geldt. Je moet dat wel duidelijk aan de kopers van de cadeaubonnen aangeven, en dus nu al bedenken. Niet pas als je merkt dat de klanten teveel bonnen tegelijk inleveren en daardoor je bedrijfsvoering in gevaar dreigt te komen.