Jets

Praktisch advies in rare tijden

Liquiditeitsbegroting


Een liquiditeitsbegroting is niets meer en niets minder dan een overzicht van verwachte inkomsten en uitgaven. Dat hangt dus nauw samen met de andere cijfers van je bedrijf, zoals met kosten en opbrengsten, investeringen en winst. ‘Hangt nauw samen’ maar is niet helemaal gelijk: een investering moet je bijvoorbeeld binnen 30 dagen betalen (met invloed op je liquiditeit) maar levert je de komende jaren extra omzet op (met invloed op de winst).

Een liquiditeitsbegroting is een grote optellen- en aftrekkensom, en maak je daarom het beste in Excel of een ander rekenprogramma. Online zijn voorbeelden genoeg te vinden en Qredits heeft op haar website een sjabloon staan, maar dat gaat uit van een normale bedrijfsvoering, niet van een bedrijfsvoering in corona-tijd. Kijk dus vooral naar de voorbeelden, maar hou het zo simpel mogelijk voor jezelf.

Hoe maak je nou je liquiditeitsbegroting?
Je begint met beginsaldo’s: de bedragen die in werkelijkheid contant in huis zijn en wat op de bank staat. Dit is je uitgangspunt.
Verzamel vervolgens alles wat je nog hebt liggen aan openstaande rekeningen en sorteer die op de vervaldatum. (Uiteraard is het netjes om rekeningen voor de vervaldatum te betalen, maar dan moet het écht.) Dit zijn je betalingsverplichtingen, die moet je goed op een rijtje hebben.

Verzamel ook je uitstaande facturen. Houd daarbij rekening met de betalingstermijn die je zelf aanhoudt en houd rekening met het betalingsgedrag van je debiteuren. Particulieren betalen in Nederland meestal binnen 30 dagen, bedrijven zijn over het algemeen trager en betalen vaak pas binnen 50 dagen. Misschien is dit het moment om betalingsherinneringen te gaan versturen of om de klanten te bellen. Jij hebt je al aan jouw deel van de overeenkomst gehouden, nu is het aan de klant om daarvoor te betalen.
Kijk daarnaast naar verplichtingen (en wellicht ook omzet) waarvan je weet dat ze er aan komen. De factuur van de huur krijg je misschien maar een keer per maand, maar je weet nu al dat die komt.
Door zowel je inkomsten als je uitgaven op een rijtje in de tijd te zetten, zie je vanzelf waar en wanneer tekorten ontstaan.

Het is handig in je overzicht BTW apart te benoemen. Weliswaar kan er nu uitstel van betaling van BTW (en van LB) worden aangevraagd, maar aangifte moet je wel doen.

We maakten hier ook een filmpje over. Hier de link