Jets

Praktisch advies in rare tijden

Er op of eronder



Omdat we ons op deze site vooral richten op het MKB, en dan ook nog op het kleinere MKB, dus diegenen zónder vaste jurist of accountant, zijn dat ook onze uitgangspunten in dit stuk:
  • Je bent een eenmanszaak of VOF dus je hebt geen scheiding (officieel) tussen werk en privé
  • Je haalt je inkomen volledig uit je bedrijf.
Met deze aannames is dit stuk tot stand gekomen. Als het er anders uit ziet (je hebt bijvoorbeeld een BV en/of je hebt naast je bedrijf nog een baan of een uitkering) dan is dit verhaal misschien ten dele niet voor je van toepassing!

Ben je gedwongen gesloten of merk je dat je klanten weg blijven en hád je al het idee dat het dit jaar erop of eronder zou worden? Dan is het verleidelijk hele dagen het nieuws te volgen over noodmaatregelen die vanuit het Kabinet nog vorm moeten krijgen, maar in de bespreking van die maatregelen op 25 maart zei de minister zelf al: “een aantal faillissementen zal onvermijdelijk blijken.”

Dus stop met het verversen van de nieuwssites en kijk wat je kan doen. Nu is het moment om echt, realistisch en zonder roze bril te gaan kijken naar de kosten en opbrengsten van je bedrijf. Misschien is er nog wat te redden en kan je door te snijden in kosten alsnog die verbeterslag maken als deze crisis voorbij is waardoor je wel overeind kan blijven. Kijk bijvoorbeeld eens naar het lijstje wat we maakten hiervoor. Op onze site staat onder het kopje ‘bedrijfsvoering’ een stuk over het aanvragen van uitstel van betaling van diverse belastingen .. Daar staat ook hoe je aan kan tonen dat je normaal een gezonde bedrijfsvoering hebt, maar als je bedrijf al in zwaar weer zat, zou dat dus wel eens een probleem kunnen zijn. De stappen die daar beschreven zijn, kunnen je wel helpen met beoordelen of je bedrijf objectief gezien levensvatbaar zou zijn in normale omstandigheden.
Had je het echt gered met de maatregelen die je nam, of was het al een noodsprong?

Wel of niet faillissement of surseance van betaling aanvragen
Als je erachter bent gekomen dat je het bedrijf zal moeten stoppen, dan is de vraag of je het bedrijf ook failliet moet laten gaan. Als Eenmanszaak of VOF ben je ook met je privévermogen aansprakelijk voor de schulden van het bedrijf waar je mee stopt, dus als je een faillissement kan voorkomen, dan heeft dat altijd de voorkeur. Dat kan je alleen bepalen als je een overzicht maakt van wat je hebt, wat je schulden zijn en verplichtingen die je nog na moet komen en als je daarbij rekent met een reële waarde van bijvoorbeeld je voorraad. Het kan goed gebeuren dat je in de opheffingsuitverkoop moet verkopen onder de inkoopprijs. Ook je inventaris kan wel een mooie boekwaarde hebben, maar in hoeverre krijg je het daarvoor ook verkocht?

Kom je met een dergelijk overzicht ongeveer op nul uit, dan is het verstandig gewoon te stoppen met je bedrijf. Heb je echter veel meer schulden en verplichtingen dan mogelijke opbrengsten, dan is het aanvragen van surseance van betaling of een faillissement misschien noodzakelijk. De website van de Kamer van Koophandel heeft een goede uitleg hierover. Zie deze link: https://ondernemersplein.kvk.nl/faillissement-aanvragen/ Klik op hun site ook vooral even door, er staat een goed stappenplan op voor het stoppen met ondernemen.

Blijf communiceren!

Het is geen schande om te stoppen met je bedrijf. Het is ook geen schande om surseance van betaling aan te vragen en ook een faillissement is niet langer iets om je voor te schamen. Je hebt het geprobeerd, en met een opgeheven hoofd er ook weer mee stoppen, dat verdient respect. Je bent er eentje van jaarlijks 25.000, mocht dat een troost zijn.
Het is wel van belang dat je blijft communiceren. Zeker in de periode dat je de keuze moet maken óf, en zo ja, dan hoe, ga dan zeker in gesprek met de volgende partijen:
  • De bank. Misschien is een overbruggingskrediet voor een nette afronding bespreekbaar. Lenen bij familie en vrienden raden we af. Daar moet je mee wandelen, niet mee handelen.
  • De verhuurder van je bedrijfspand. Ook die heeft liever iets dan niets, dus misschien zijn er afspraken te maken
  • Leveranciers. Zeker mee in overleg als er nog rekeningen open staan, maar overleg ook met hen over voorraad die je al betaald hebt. Heb je te maken met een nieuwe collectie? Misschien wil de leverancier het terugnemen zodat je verlies beperkt blijft.
  • Personeel. Geef hen openheid van zaken, zodat zij er ook privé rekening mee kunnen houden dat hun werk wel eens op zou kunnen houden.